REGIO – Totaal overrompeld werd hij. Marc Nieboer kreeg bij zijn studentenhuis in Groningen de cheque voor een reis naar Silicon Valley uitgereikt. En dat zag hij niet aankomen.

“Ik had het totaal niet verwacht. Ik win anders nooit prijzen”, vertelt Marc enthousiast. “Ik had nu wel een mailtje
gekregen, maar dít had ik nooit verwacht. Het is echt ongelofelijk!” De 21-jarige student wint een 8-daagse reis
naar San Francisco en Silicon Valley voor twee personen. Met wie hij op reis gaat, is al bekend: “M’n vriendin!
Die ga ik zeker meenemen. Daar twijfel ik niet over!” De prijswinnaar studeerde tot deze zomer aan de
Rijksuniversiteit Groningen. “Ik ga nu een half jaar in Newcastle studeren. Daarna kom ik weer terug in
Groningen voor de master.”

Gigafactory

Marc had zich aangemeld bij de Top Dutch campagne, die Tesla probeert te verleiden hun Gigafactory in
Noord-Nederland te vestigen door alvast personeel te werven. Bij zijn aanmelding om Top Dutch te worden, heeft
Marc aangegeven dat hij zich voor Tesla wil buigen over de logistiek. “Het lijkt me heel mooi om in de Gigafactory
te werken. Ik doe nu Supply Chain Management, dat hebben ze wel nodig bij grote bedrijven. Tesla is een mooi,
innovatief bedrijf en daar zou ik graag voor willen werken. Dus wie weet, over een tijdje, als-ie hier komt!”

Top Dutch
De actie Are You Top Dutch? is een initiatief van de mensen uit Noord-Nederland. Zij nodigen Tesla uit om naar de Top Dutch regio te komen en hun Europese Gigafactory hier te bouwen. “Noord-Nederland is Europa’s energietransitieregio. Tesla is een energiebedrijf dat de toekomst van schone en groene energie vormgeeft. Hun Gigafactory past hier daarom perfect”, zegt Sander de Rouwe, gedeputeerde Economische Zaken van de provincie Fryslân.

3100+ aanmeldingen
De publiekscampagne, die met de prijsuitreiking tot een einde is gekomen, was een personeelswerving waarbij
deelnemers zich konden aanmelden als Top Dutch. “Hiermee gaven ze aan dat ze bij Tesla zouden willen
werken als die hier een fabriek neerzet”, legt Henk Brink, gedeputeerde Economische Zaken van de provincie
Drenthe uit. “In de actieperiode zijn meer dan 3.000 aanmeldingen binnengekomen op
TopDutch.com. Daar zijn we heel tevreden mee.”

Na de zomer krijgt de campagne een vervolg. Er komt onder meer een nieuw spoor bij. “We hebben de verkoop voor Tesla in beeld”, verklapt Patrick Brouns, gedeputeerde Economische Zaken van de provincie Groningen. De campagne wordt veel groter dan nu. Dat is niet alleen voor Tesla interessant. We worden door de campagne herkend. Er hebben zich bedrijven gemeld voor een oriëntatie in Noord-Nederland, terwijl ze in eerste instantie aan andere Europese regio’s dachten.”

De cheque werd maandagavond uitgereikt door Wubbo Everts van investerings- en ontwikkelingsmaatschappij NOM. Samen met de drie noordelijke provincies werkt de NOM achter de schermen verder aan het aantrekken van Tesla naar Noord-Nederland.

 


 
Delen