Twee winkels uit de gemeente Leek winnen prijzen bij verkiezing ‘Leukste Winkel 2014’

LEEK/ASSEN – De verkiezing van ‘De Leukste Winkel van 2014′ is gisteravond in theater De Kolk te Assen uitgedraaid op een feestje met een hoog Zuidelijk Westerkwartier-gehalte. In de provincie Groningen gingen kledingwinkel Fifty Fifty uit Tolbert en Heys Schoenmode uit Leek er met een absolute hoofdprijs vandoor, terwijl ook La Pasión declicatessen uit Leek genomineerd was. Zij moesten het doen met een niet mindere fraaie notering in de top vijf van leukste winkels in de provincie Groningen.

Dat er ook in de provincies Groningen en Drenthe kon worden gestemd op de leukste winkel van de provincie was dit jaar nieuw. De verkiezing werd vorig jaar onder de vlag van de Leeuwarder Courant al wel in Friesland gehouden en bleek een doorslaand succes. Reden voor NDC Mediagroep om ook Dagblad van het Noorden bij de verkiezing te betrekken, en daarmee ook de provincies Groningen en Drenthe. In de afgelopen weken konden mensen via stemkaarten in de deelnemende winkels, alsook online op DeLeuksteWinkelVan.nl, tot 2 november stemmen op hun favoriete winkels. Daarbij was ook het Zuidelijk Westerkwartier breed vertegenwoordigd. In het verspreidingsgebied van de Midweek kon men stemmen op liefst veertien winkels.

Mysteriebezoek

Op basis van alle stemmen werd ruim twee weken geleden in elke provincie een top vijf samengesteld v an zowel grote als kleine ondernemingen, die in hun eigen categorie kans maakten op de hoofdprijs: een gratis paginagrote advertentie in het Dagblad van het Noorden of de Leeuwarder Courant. Al deze bedrijven hadden in de tussenliggende periode tot aan de prijsuitreiking een mysteriebezoek gekregen van de vakjury van INretail. Deze vakjury zou op het moment suprême – gisteravond – bepalen wie er met de prijzen aan de haal ging. En dat leverde succes op voor Heys Schoenmode, dat de hoofdprijs in de categorie ‘Leukste Grote Winkel van Groningen’ wist te pakken. Fifty Fifty gooide misschien nog wel hogere ogen met de overkoepelende Omnichannelprijs.

La Pasión delicatessen

Linda Kuiper keek, ondanks dat ze met La Pasión delicatessen niet in de prijzen viel, toch terug op een mooie avond. ,,Als je in de top vijf zit, hoop je natuurlijk op de winst tijdens zo’n mooi georganiseerde avond. Toen deze actie werd opgestart had ik er eigenlijk niet zoveel vertrouwen in, maar ineens begon het toch ontzettend te leven. En toen dat eenmaal het geval was, werd ik zelf ook ontzettend enthousiast. Dat er zoveel klanten zijn die La Pasión een warm hart toedragen, daar doe je het alleemaal voor. Dat Heys Schoenmode heeft gewonnen vind ik terecht, want ze hebben een fantastische winkel en verdienen het echt. Maar wat nog mooier is, is dat onze nominatie en die van Heys Schoenmode, Leek ontzettend goed op de kaart zet. En dat geldt ook voor Fifty Fifty in Tolbert en Da Capo in Nietap. Ik word al de hele dag bestookt met bloemen en omhooggestoken duimen, dat is toch prachtig? Deze verkiezing heeft het Westerkwartier echt op de kaart gezet.”

Schoenmode Heys

Schoenmode Heys reisde woensdagavond met alle negen personeelsleden af naar Assen in de hoop op goed nieuws. En dat kwam er. Harry Heijs is er een dag later nog een beetje ondersteboven van: ,,Normaal treed ik niet zo graag op de voorgrond, maar toen het idee werd voorgelegd om aan deze verkiezing mee te doen, was ik wel meteen positief gestemd. Dat er uiteindelijk zoveel mensen zijn geweest die op ons bedrijf hebben gestemd, ja daar was ik wel even sprakeloos van. Vol goede moed namen we woensdagavond dan ook plaats in het genomineerdenbankje, toen onze naam er ineens als winnaar kwam uitrollen. Ik had ook al even wat research gedaan naar de overige genomineerde winkels en dat waren stuk voor stuk ook prachtige ondernemingen. Dat wij wonnen was dan ook een echte verrassing. Een prachtige opsteker voor mij, mijn vrouw Tineke, onze dochters Miranda en Sanne, alsmede de rest van het personeel. We zullen Schoenmode Heys op een mooie manier in de spotlights proberen te zetten op de gratis aangeboden advertentie in het Dagblad van het Noorden.”

Fifty Fifty

Bij kledingwinkel Fifty Fifty hadden eigenaar Anne Heerke Lourens en diens partner Corry een beetje moeite met de Omnichannel-prijs, in positieve zin welteverstaan. ,,Een omnichannel-prijs, leg maar eens aan je klanten uit wat dat precies betekent”, lacht Corry. Gelukkig had Anne het verlossende antwoord: ,,Deze prijs houdt in dat wij van alle deelnemende ondernemingen in Groningen, Friesland en Drenthe als beste gebruik maken van het internet. En dat geldt voor zowel online – Facebook, Twitter, Youtube, Google + en onze website – alsook offline, met bijvoorbeeld advertenties in kranten of radioadvertenties. Deze prijs maakt ons zo ontzettend trots, klanten komen de hele dag al langs met bosjes bloemen en brengen hun felicitaties over. Het mooiste compliment kwam misschien nog wel van één van de juryleden van INretail. ‘Wat jullie qua communicatie allemaal flikken in zo’n klein dorpje als Tolbert, dat is eigenlijk ongelooflijk’, zei hij. Als beloning mogen Corry en ik met hem een keer op de fiets door de kleine straatjes van Amsterdam, om daar bij kleine winkeltjes nog meer inspiratie voor onze eigen zaak op te doen. Mooi hé?”

Zie voor meer informatie ook DeLeuksteWinkelVan.nl.

Foto’s: Jordi Haverdings/InfoLeek.nl
Tekst: De Midweek

 

 

   
Back to top button