Vanaf maandag voor onbepaalde tijd geen bussen

REGIO – De leden van FNV Streekvervoer hebben besloten om vanaf maandagochtend 25 juni landelijk en voor onbepaalde tijd te gaan staken.

Werkgevers in het streekvervoer volharden in hun onwil om duidelijke afspraken te maken in de cao over vermindering van de enorm hoge werkdruk en over een fatsoenlijke loonsverhoging voor alle werknemers in het OV.

‘Daarmee kiezen zij zelf voor een verharding van de acties in het streekvervoer’, aldus Paula Verhoef, eerste onderhandelaar van FNV.

Dat betekent dat er direct na de periode van herexamens in het middelbaar onderwijs in heel Nederland nauwelijks tot geen streekbussen en regionale treinen zullen rijden. Twee verkenners doen sinds afgelopen week een poging om alsnog een oplossing dichterbij te brengen voor het hoog opgelopen conflict tussen werknemers en werkgevers in het streekvervoer. Zij krijgen dus in ieder geval deze week de tijd om met name de werkgevers te bewegen om concrete en goede afspraken te maken over werkdruk en loon.

Staken doe je niet voor de lol, stelt Paula Verhoef, eerste onderhandelaar van de FNV. ‘Maar in dit geval is er – nog steeds – geen keuze. Ook reizigers zijn de dupe van de veel te strakke schema’s in het streekvervoer. Ze moeten soms lang wachten als er weer een dienst uitvalt en missen aansluitingen.’ De dienstverlening is door de enorme tijdsdruk verre van optimaal en veilig.

‘Werkgevers nemen ons niet serieus!’

Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: ‘Werkgevers nemen ons na vele stakingsdagen, landelijk en regionaal, nog steeds niet serieus. We praten al jaren over de werkdruk, maar maatregelen blijven uit. We gaan door met acties tot er concrete afspraken liggen over het terugdringen van die werkdruk.’

De cao Streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers.

Reactie werkgevers openbaar vervoer op aankondiging staking door vakbonden
De Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) zijn verrast door de aankondiging van de bonden dat zij vanaf maandag voor onbepaalde tijd gaan staken. Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: ‘De vakbonden hebben verzocht om bemiddelaars om de impasse te doorbreken, die zijn ook aangesteld. Dat nieuws hebben de bonden afgelopen donderdag, 14 juni, zelf naar buiten gebracht. De bemiddelaars zijn nog niet concreet gestart en vier dagen later kondigen de bonden nieuwe stakingen aan. Nu zelfs voor onbepaalde tijd. Dit zal ongelooflijk veel reizigers duperen en het is echt onnodig.’

Kagie: ‘We beraden ons op onze vervolgstappen met betrekking tot de aankondigde staking. We nemen de signalen heel serieus. Alle bedrijven nemen nu al concrete maatregelen om de werkdruk aan te pakken. We zorgen er in alle bedrijven voor dat er in de nieuwe roosters, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan. Ook nemen we per regio en bedrijf aanvullende maatregelen. Daarnaast ligt er een loonbod van 2,75% per jaar voor drie jaar.‘

Eisen bonden
De vakbonden eisen per 150 minuten 5 minuten extra betaalde pauze, ongeacht de situatie. Dat komt neer op een jaarlijkse kostenstijging voor de ov-bedrijven van zo’n 5%. Kagie: ‘Dat is echt niet haalbaar of betaalbaar en als maatregel is het ook niet nodig’. Bonden eisen bovendien nu bovenop het eerdere onderhandelingsresultaat nog een extra loonsverhoging. De vakbonden willen alleen aan tafel wanneer op voorhand alle eisen worden ingewilligd. Kagie: ‘De gemiddelde leeftijd van een chauffeur is 55 jaar. Een fulltime-chauffeur van die leeftijd heeft nu 28 vakantiedagen, 26 ATV dagen, doorbetaalde pauzes en verdient ruim 2300 euro netto. Daar doen wij met ons bod nog gemiddeld 2,75% per jaar bij de komende drie jaar.’

De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, Connexxion, EBS, Keolis Nederland en Qbuzz.

   
Back to top button