
Onder 12-jarige scholieren die fietsend naar school gaan, vallen in de maanden augustus en september bijna twee keer zoveel slachtoffers als in andere maanden. Te hard rijden is een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van alle dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is snelheidsreductie door gemotoriseerd verkeer daarom één van de effectiefste maatregelen om de veiligheid van scholieren in het verkeer te vergroten. Het campagnebeeld bestaat daarom uit een snelheidsmeter waar scholieren aan hangen. De boodschap: Onze scholen zijn weer begonnen. Pas je snelheid aan.
Navigatie-providers aan zet
Vanaf maandag ontvangen honderdduizenden automobilisten de boodschap om hun snelheid aan te passen voor fietsende scholieren. Dit gebeurt in de auto via het navigatiescherm. Het betreft een pilot met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waar aanbieders Waze, TomTom en Flitsmeister aan meedoen. De melding verschijnt vlak voor vertrek of direct na aankomst.
Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) is hoopvol over de test en de samenwerking met navigatiediensten. Het gaat hierbij om een lokale representatie van internationale navigatiesystemen. Cora van Nieuwenhuizen: “Veiligheid moet altijd voorop staan. Daarom is het mooi dat automobilisten nu ook via navigatiediensten geïnformeerd worden over schoolkinderen die weer de weg op gaan”, aldus Van Nieuwenhuizen.
Naast snelheidsreductie kan Nederland in het verkeer ook nog winst behalen door vaker ongestoord en mobielvrij te rijden (MONO). Volgens Veilig Verkeer Nederland is het gebruik van een smartphone in het verkeer niet langer de standaard in ons land, maar komt het nog wel voor. Van alle automobilisten gebruikt een kwart (26%) de smartphone nog in de auto. Van hen geeft 16% aan tijdens het rijden berichtjes/appjes te lezen en typt 9% zelfs letterlijk berichtjes terug.
Zo’n 7% houdt de aandacht minder bij het verkeer door tijdens het rijden met de telefoon aan het oor te bellen. De sociale omgeving van mensen keurt deze risicovolle handelingen volgens Veilig Verkeer Nederland steeds vaker af.
Toenemende betrokkenheid bedrijven