Politie rechercheur Richard over de vele slachtoffers en de strijd tegen ‘bank helpdesk oplichters’

Landelijk Rechercheur Richard: “Ik bel namens de bank om te vertellen dat er criminelen in uw rekening kunnen en uw geld proberen te stelen.” Dat is wat een oplichter zegt die zich voordoet als medewerker van een bank of fraudehelpdesk. De medewerker biedt zijn of haar hulp aan, maar voor je het weet ben je al je geld kwijt.

Groot internationaal onderzoek
Jaarlijks gaat het echt om miljoenen euro’s. Dat oplichters zo makkelijk te werk kunnen gaan, moet niet kunnen. “Ik ben blij dat ik als rechercheur iets kan doen om dit tegen te gaan. We zijn op dit moment bezig met een groot internationaal onderzoek waarin we de oplichters in verschillende landen opsporen.” Aldus rechercheur Richard. Wereldwijd worden enkele honderden verdachten aangehouden, ook hier in Nederland.

In het onderzoek zag de politie dat de oplichters gebruik maakten van servers in Almere. Door een tap op die servers kreeg de politie zicht op de gebruikers en hun werkwijze. Alleen hier in Nederland gaat het al om duizend van dit soort bel pogingen per maand.

Rechercheur Richard ”Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat het dom is om erin te trappen als je gebeld wordt. Maar dat is echt niet gek, oplichters doen er namelijk alles aan om uw vertrouwen te winnen. Dat lukt ze vrij makkelijk, omdat ze werken via een spoofingdienst. Simpel gezegd: het geeft ze de kans om namens elk telefoonnummer te bellen. Ze kiezen dan het nummer van uw bank, waardoor het lijkt alsof je echt door de bank gebeld wordt. ”Ze weten uw naam, uw adres, de laatste nummers van uw bankrekening en ga zo maar door. Dan is het logisch dat u denkt; dat moet mijn bank wel zijn.”

Wat de politie ook in het onderzoek heeft gemerkt is dat oplichters vaak ook al eens bij een callcenter gewerkt hebben. Ze weten daardoor precies wat ze moeten zeggen om u over te halen om toegang tot uw rekening te geven. Uw geld komt dan terecht bij een zogenoemde kluisrekening. Volgens de oplichters is het geld dan veilig, maar in werkelijkheid staan er mensen klaar om meteen al het geld van die rekening te pinnen. Zij weten dat het geld zo snel mogelijk van de rekening af moet, want dan kunnen banken het geld achteraf niet meer terug halen.

Uw bank vraagt u niet om gegevens
Wordt u ooit gebeld met zo’n verhaal? Weet dan dat een bank dat nooit zou doen. Ze zullen u altijd vragen om gewoon langs te komen bij de bank, als er echt wat mis is. En vergeet niet; ophangen kan altijd! Als u twijfelt, op welk moment dan ook, hang op en bel terug naar het nummer dat staat aangegeven op de officiële site van uw bank. Oplichters kunnen namelijk niet worden terug gebeld, omdat ze dus gebruikmaken van een gespooft telefoonnummer. Zij zullen dan ook alles proberen om te zorgen dat jij niet ophangt.

Mening van Rechercheur Richard
”Dat dit gebeurt is echt van de zotte. Mensen raken gewoon in een klap al hun geld kwijt. Het geld waar ze jarenlang voor gespaard hebben. Ik ken voorbeelden van mensen die wel tienduizenden euro’s zijn verloren. Soms denk ik wel eens na over die oplichters ga alsjeblieft gewoon een normale baan zoeken! Gelukkig sterkt het mij alleen maar om door te blijven gaan.”

   
Back to top button