Partnerbijdrage –Tegenwoordig zijn er verschillende soorten ophangingen die in auto’s worden geïnstalleerd. Er zij echter op gewezen dat de meeste voor dagelijks gebruik aangeschafte auto’s zijn uitgerust met ophangingen waarbij telescopische hydraulische schokdempers en veren worden gebruikt als trillingsdempende elementen. Luchtveringen daarentegen zijn niet zo gebruikelijk en worden geïnstalleerd op dure auto’s of gespecialiseerde voertuigen. Dit betekent echter niet dat het onmogelijk is om het in uw auto te passen. De vraag blijft of je het nodig hebt. Laten we het samen uitzoeken.
Foto van het luchtveringselement van de auto – www.onderdelenshop24.com
Wat is luchtvering en waarom is het nodig?
In een notendop verschilt dit type vering van de andere in die zin dat, om een bepaalde positie van de carrosserie van de auto ten opzichte van het wegdek te bereiken, in het ontwerp cilinders zijn ingebouwd die lucht bevatten. De belangrijkste truc is dat je met dit ontwerp de auto kunt laten zakken en optrekken. Met andere woorden, als u van de weg af moet, kunt u gewoon de cilinders oppompen en het voertuig optillen. Het komt dan voor dat u zich over het circuit moet verplaatsen en het zou een goed idee zijn om de ophanging van de auto te verlagen voor een betere stabiliteit op de weg. Dit wordt bereikt door eenvoudigweg de lucht in de ophangingscilinders te verhogen. Bovendien zorgt dit ontwerp voor een soepelere rit over obstakels op de weg. Dit betekent dat het comfort tijdens het rijden aanzienlijk toeneemt. Dergelijke veringen worden, zoals gezegd, gebruikt in luxe auto’s en diverse bedrijfsvoertuigen of SUV’s.
Soorten luchtvering
Tot op heden zijn er drie soorten luchtveren:
- Het eerste type, dat op voertuigen wordt gemonteerd, is het type met één circuit, gemonteerd op de voor- of achteras. Het is kenmerkend voor installatie op grote vrachtwagens en tractoren.
- Het tweede type is een dubbelcircuit voor één of twee assen.
- Het laatste type, het derde, is het type met vier circuits, waarmee elk wiel afzonderlijk kan worden bestuurd.
Waaruit bestaat een pneumatische vering
Hierna zullen wij de constructie van dit type ophanging bekijken om te begrijpen hoe alle technische “magie” plaatsvindt.
- De elastische elementen van dit type vering hebben de vorm van cilinders (één voor elk wiel), gemaakt van rubber met een zeer hoge dichtheid. Zij houden de carrosserie van de auto op de nodige afstand van het wegdek.
- Er zit ook een compressor in het systeem. Dit is een bron van perslucht. Deze laatste wordt op zijn beurt gevoed door een ontvanger.
- Zoals je misschien al geraden hebt, is het volgende element een luchtontvanger. Het heeft de vorm van een metalen cilinder. Perslucht wordt erin gepompt en gaat van de compressor naar de veerkrachtige elementen. Hij wordt ook gebruikt wanneer het nodig is de machine iets te laten zakken of stijgen zonder een compressor te gebruiken.
- Er zijn ook luchtlijnen. Dit zijn speciale buizen die de lucht van de compressor naar de pneumatische elementen voeren.
- Uiteraard is de luchtvering ook uitgerust met sensoren die de helling van de carrosserie, de beweging ten opzichte van de weg, de lading en de versnelling van het voertuig in de gaten houden.
- Het laatste element is de besturingseenheid. Deze analyseert de van de sensoren ontvangen gegevens en stuurt commando’s naar de ontvanger.