Gemeente Westerkwartier wil een sociale ombudsfunctionaris voor het sociaal domein

WESTERKWARTIER – Het college wil een sociale ombudsfunctie instellen voor inwoners die de toegang tot de juiste ondersteuning niet kunnen vinden. Afgelopen jaar zijn er diverse ontwikkelingen geweest die van invloed zijn op de dienstverlening aan de inwoners en de toegang tot het sociaal domein.

Vanuit de voormalige gemeente Zuidhorn zijn er positieve ervaringen met een sociale ombudsfunctie. Meerdere gemeenten hebben een sociale ombudsfunctie ingericht om samen met inwoners die tussen wal en schip vallen op zoek te gaan naar een oplossing.

Meerwaarde
In theorie bieden allerlei partijen voldoende ondersteuning in het Westerkwartier. In de praktijk is er afgelopen jaar veel veranderd. Hierdoor kan het zijn dat inwoners de paden naar de juiste ondersteuning minder goed weten te vinden.

Voor deze inwoners kan de sociale ombudsfunctionaris een meerwaarde zijn. Het college stelt de raad daarom voor per 1 april 2020 een sociale ombudsfunctie in te stellen voor een periode van minimaal twee jaar. De raad neemt op 26 februari 2020 een besluit hierover.

Afstemming
Zowel in het Westerkwartier als landelijk zijn er meerdere ondersteunende functies die raakvlakken hebben met de sociale ombudsfunctionaris. Voorbeelden hiervan zijn: gemeentelijke klachtenfunctionaris, nationale ombudsman, onafhankelijke cliëntondersteuning door De Schans en de vertrouwenspersoon van Zorgbelang Groningen voor Jeugdhulp.

Het college vindt het belangrijk dat regelmatig afstemming plaats vindt tussen deze verschillende functies en de in te stellen sociale ombudsfunctionaris. Hiermee kunnen deze partijen hun dienstverlening verbeteren.

   
Back to top button