
WESTERKWARTIER – Sinds 1 januari 2014 is de wettelijke leeftijd om alcohol te nuttigen en te kopen verhoogd van 16 naar 18 jaar. Deze nieuwe regelgeving heeft de nodige gevolgen voor bijvoorbeeld supermarkten, horecagelegenheden en uiteraard de doelgroep – de jongeren- en hun ouders/verzorgers.
Maar ook (middelbare) scholen zijn ermee bezig, aangezien zij de doelgroep onderwijzen. Vanuit diverse media is al vernomen dat de nieuwe regelgeving niet zonder slag of stoot wordt ontvangen. Maar hoe kan de nieuwe wetgeving inslijten bij de jongeren?
“Van16naar18?Maklukzat!” is de Groninger campagne, door alle gemeenten ondersteund, om de nieuwe regelgeving onder de aandacht te brengen. Dit wordt bereikt door jongeren in de leeftijd van 15 tot 18 jaar, uit te dagen om zélf – in teamverband – een pakkende campagne te maken waarmee ze veel jongeren, ouders én alcoholverstrekkers weten te bereiken. Doel is om ze op de hoogte te brengen van de nieuwe regelgeving, de risico’s van alcoholgebruik op jonge leeftijd en hoe ze daar mee om kunnen gaan.
De campagne streeft meerdere doelen na: de bekendheid van de nieuwe regelgeving laten inslijten; het vergroten van het inzicht waarom alcohol pas vanaf 18 jaar wordt toegestaan; het bevorderen van de afname van alcoholgebruik onder jongeren en het stimuleren van alcoholvrije activiteiten.
Naar voorbeeld van het Drentse, zeer succesvolle alcoholproject ‘Maklukzat’, start in september 2014 de jongerencampagne “Van16naar18?Maklukzat!” in Groningen. Teams van jongeren, samengesteld op scholen, maar ook via jongerencentra en vrijwilligersgroepen, gaan dan hun campagne ontwerpen én uitvoeren. In december 2014 worden alle campagnes en verdere inzet van alle teams gewaardeerd en gevierd.
De Westerkwartiergemeenten doen met drie teams mee. In Leek en Grootegast zijn dat de regionale scholengemeenschap De Borgen en in Grijpskerk het Lauwerscollege.








