Gemeente Leek goed voorbereid voor gladheid door ijzelaanvallen

LEEK – In de week van 4 januari 2016 werden we geconfronteerd met extreme gladheid van wegen door een heftige ijzelaanval met daarna aanhoudende vorst.

Dit heeft geresulteerd in een periode van 3 dagen waarop het KNMI een weeralarm code rood heeft afgegeven voor onze regio. Meestal wordt ijzel gevolgd door een dooiaanval, waardoor overlast door gladheid van beperkte duur is. In de betreffende week was echter sprake van een uitzonderlijke situatie en duurde de gladheid 3 dagen. Naast de overlast die dit veroorzaakte betekende deze omstandigheid ook ijspret voor op straat schaatsende jeugd.

Strooibeleid

Om gladheid te bestrijden strooit de gemeente Leek zout op 3 hoofdstrooiroutes. Deze routes omvatten de doorgaande wegen en fietspaden en de openbaar vervoerroutes. Pas als de gladheid op deze routes voldoende is bestreden worden de overige wegen gestrooid. Daarbij wordt de prioriteit bepaald op basis van de voorzieningen zoals bijvoorbeeld scholen en winkels die aan de wegen gelegen zijn. Op kleinere woonstraten zal daarom als laatste worden gestrooid. Gladheid op de hoofdstrooiroutes wordt 24 uur per dag 7 dagen per week bestreden. Op wegen buiten deze routes wordt alleen tijdens normale werktijden gestrooid.

Strooimaterieel

Voor een adequate gladheidsbestrijding maakt de gemeente Leek, naast goed toegerust materieel, gebruik van een tweetal meetpunten en de diensten van de meteorologen van MeteoGroup uit Wageningen. De meetpunten geven informatie over wegdektemperaturen, aanwezig zout en weersomstandigheden. Deze gegevens worden gecombineerd met de weersverwachting en leiden tot een strooiadvies. Bij verwachte gladheid wordt altijd eerst preventief gestrooid. Voor het strooien maakt de gemeente Leek gebruik van natzoutinstallaties. Deze moderne strooitechniek strooit in één gang in water opgelost calciumchloride en droog natriumchloride. Hiermee wordt een optimaal dooiproces in gang gezet. De strooimachines zijn daarnaast volledig automatisch uitgevoerd en met behulp van een GPS-signaal wordt de strooibreedte aangepast aan de wegbreedte en hoeft de chauffeur alleen de ingestelde route te volgen.

Voor een goed dooiproces is niet alleen de juiste hoeveelheid zout van belang maar ook een voldoende aanbod van verkeer. Hierdoor duurt het op wegen die weinig bereden worden langer voordat de gladheid verdwenen is.

   
Back to top button