Tolbert – Uitjeslocatie en restaurant De Postwagen sluit tijdelijk het à-la-cartegedeelte. Het ‘zware besluit’ staat los van het bediscussieerde coronabeleid. Ook de spanning op de arbeidsmarkt is niet de hoofdreden. “Er zijn wel extra medewerkers. Tegelijkertijd zijn de rotsen in de branding niet zomaar op te vangen met andere krachten”, zegt Oetze Mulder.

Ziekte en thuissituatie
Met ‘rotsen in de branding’ verwijst de eigenaar naar zijn vaste team. “Die rotsen zijn gelukkig gebleven tijdens de coronacrisis, maar een samenloop van omstandigheden bezorgt hoofdpijn. In ons vaste team van sterkhouders zijn er sleutelfiguren en kartrekkers uitgevallen door eigen ziekte of een ontstane moeilijke thuissituatie”, verklaart Mulder. Dat is erger dan nog openstaande vacatures.

Medewerkers beschermen
“We zijn trots op ze en zien ze graag gezond terug. We leven met ze mee. Om die reden willen we ze tijd en gelegenheid geven om in hun eigen tempo te kunnen herstellen”, aldus de directeur. “We kiezen ervoor om onze medewerkers te beschermen, de toppers die altijd klaarstaan.” De basisformatie van De Postwagen is al zo’n 8 jaar intact gebleven. Een hecht team volgens Mulder.

Stortvloed reserveringen
Op 19 oktober 2013 opende De Postwagen de deuren van het vernieuwde restaurant. Op de coronasluiting na was het restaurant bijna altijd volgeboekt. Soms al weken van tevoren. Mulder: “We zijn altijd druk. Maar sinds juni is er een stortvloed aan reserveringen. Meer zelfs dan we ooit meegemaakt hebben. Dit vergt het uiterste van ons. Daarom namen we nieuwe medewerkers aan.”

Het pijnpunt
Mulder gelooft dat zij samen met het resterende deel van ‘de kern’ nog steeds subliem De Postwagen uitdragen – “Maar niet op volle sterkte. Dit betekent dat we mogelijk niet het hoge niveau van gastvrijheid en kwaliteit kunnen waarborgen dat onze gasten in het restaurant gewend zijn van ons. En dan komen we op het pijnpunt uit: we willen niet ternauwernood een voldoende scoren. Dat strookt niet met de missie om gasten geluksmomentjes te bezorgen.”

“Dit alles heeft mij doen besluiten om ons à-la-carterestaurant tijdelijk te sluiten voor een onbepaalde periode. Een heftig besluit dat ik natuurlijk nooit zou willen nemen, maar waartoe ik me genoodzaakt voel. We willen allereerst onze vaste medewerkers beschermen en ten tweede willen we nieuwe krachten de juiste begeleiding en opleiding bieden.”

Aanvullende verklaring: buffetten, barbecues en activiteiten beschikbaar (tenzij volgeboekt)
In een e-mail gericht aan de gasten komt Mulder met een aanvullende verklaring. “We kiezen ervoor om straks opnieuw kwaliteit en gastvrijheid te kunnen bieden in het restaurant. Dit doen we liever dan het alternatief waar wij als werkgever en horecabedrijf niet achter kunnen staan: op halve kracht werken, onder het niveau dat gasten gewend zijn. Die ‘schade’ willen we voorkomen. Dus gaan we dicht met de à-la-carte.”

“Het plan is nu om met de Lunchproeverij open te blijven van woensdag tot en met zondag. Ook de buffetten en de barbecues blijven beschikbaar, al zijn al veel van deze opties volgeboekt. De activiteitenarena blijft met het gehele aanbod van activiteiten intact. De huidige medewerkers in het restaurant versterken de medewerkers in de zalen. Samen komen we hier doorheen.”

Mulder, tot slot: “Bij De Postwagen staat werken met plezier voorop. Uiteraard werken we ook hard en pakken we best eens flink door. Maar we kunnen en willen er niet achter staan dat mensen langdurig op hun tenen moeten lopen. We konden het à-la-carterestaurant deels open houden, maar we kiezen voor ons team en daarmee voor onze gasten. Opdat we straks ook de restaurantgasten weer mogen verwelkomen voor een uitje met geluksmomentjes.”