Basisscholen in Westerkwartier aan de slag met biodiversiteit en bodemkwaliteit

Westerkwartier – Maandag 7 maart geven de wethouders Elly Pastoor, Pieter van der Zwan en bestuurder Wilma Drenth van Stichting Quadraten het startschot voor de derde editie van het project Next Education.

Tien basisscholen in de gemeente Westerkwartier gaan aan de slag met de vraag wat ervoor nodig is om de ideale schooltuin te ontwerpen. Daarmee leren kinderen uit de groepen 6 tot en met 8 over bodemkwaliteit en biodiversiteit(soorten planten en dieren). En ook hoe ze wetenschappelijk onderzoek moeten doen. De school die dit het beste doet, wint een geldbedrag van € 1500,- voor de aanleg van de schooltuin.

“We vinden het belangrijk dat kinderen leren daar waar hun interesse ligt. Er gebeurt zoveel in de wereld om ons heen waar kinderen dagelijks over horen. Dat kan je goed gebruiken als lesmateriaal. Door ze te leren hoe je hier wetenschappelijk onderzoek naar kan doen, verbeteren we de aansluiting met het voortgezet en hoger onderwijs en werken we aan kansengelijkheid.”, zegt Wilma Drenth. “Dat is wel een andere manier van werken dan we tot nu toe gewend zijn. Leerkrachten zijn vrijer om hun lessen in te richten en dat moeten we met zijn allen leren. Dat anders onderwijs leren geven is ook onderdeel van dit project”.

Next Education
Next Education is een project waarin partijen samenwerken aan de ontwikkeling van het basisonderwijs. Die partijen zijn Stichting Quadraten, gemeente Westerkwartier, Rijksuniversiteit Groningen (Science LinX en Scholierenacademie), Fablab Groningen, AOC Terra en RSG De Borgen. In het project leren kinderen uit groepen 6 tot en met 8 van de basisschool aan de hand van een actueel maatschappelijk thema wetenschappelijk onderzoek te doen. Zij krijgen daarvoor ieder jaar een uitdagende opdracht van de gemeente. De Rijksuniversiteit Groningen en Fablab Groningen helpen leerlingen hun eigen meetinstrumenten te maken en hun onderzoek op te zetten. Leerkrachten begeleiden het onderzoek. Het project kent een wedstrijdelement. De groep die het beste de opdracht uitvoert en presenteert, wint bij de eindpresentatie in de Bernoulliborg op de Zernike campus een mooie prijs.

Bodemkwaliteit en biodiversiteit
Ieder jaar kiezen de partijen een actueel maatschappelijk thema als kapstok voor het project. Dit jaar is dat bodemkwaliteit en biodiversiteit. Mede door de Corona- en klimaatcrisis is er nu veel aandacht voor voeding en gezondheid en het maken van de juiste eet- en beweegkeuzes. De basis daarvan ligt in de bodem: gezonde voeding vraagt om een gezonde bodem. Door leerlingen aan de slag te laten gaan met het ontwerpen van de ideale schooltuin, leren kinderen wat er in de bodem zit en leeft. Ze leren dan ook welke omstandigheden van belang zijn voor een geslaagde sier- of moestuin. Leerlingen van de groenopleiding van AOC Terra in Oldekerk zorgen voor de begeleiding. Deze leerlingen hebben de rol van groene buddy voor leerlingen en leerkrachten.

Leerecosysteem
Next Education maakt onderdeel uit van een groeiend leerecosysteem in Groningen en het Westerkwartier. Dat zijn alle schoolse en naschoolse activiteiten over wetenschap, techniek en natuur. “Daarin willen we kinderen laten kennismaken met deze onderwerpen. En hun de mogelijkheid bieden ook na schooltijd op onderzoek te gaan”, aldus Renske de Jonge, hoofd van Science LinX. “Wat maar weinig ouders en kinderen weten is dat je na school ook ‘op wetenschap of techniek’ kan. Dit kan bij een ‘club’ zoals De Jonge Onderzoekers in Groningen. Daarnaast is er ook van alles te ontdekken bij bibliotheken of musea. Bijvoorbeeld het Legio Museum in Grootegast en het Wierdenlab van museum Wierdenland in Ezinge. Een lokaal overzicht is te vinden via onze ‘W&T Ontdekker’ in de app Spacetime Layers”.

Back to top button